Dział przedszkolny

Dział młodszego dziecka

W skład zespołu wchodzi:

  • Ewa Kuśka – logopeda, neurologopeda, provider JIAS, provider Neuroflow
  • Róża Polak – pedagog, tyflopedagog
  • Kamila Wanor – psucholog, terapeuta SI, terapeuta INPP
  • Jolanta Wanot – psycholog, terapeuta SI
  • Joanna Kruczek – psycholog

Pomoc psychologa, pedagoga, logopedy

  • w wykrywaniu nieprawidłowości w rozwoju ruchowym, intelektualnym, emocjonalno – społecznym i mowy dzieci do 7. roku życia

  • w planowaniu form pomocy i ich realizacji

  • w rozwiązywaniu problemów wychowawczych

Rodzicu!

Oto lista objawów niepokojących w funkcjonowaniu dziecka do 7. roku życia. Jeśli Twoje dziecko przejawia takie zachowania, warto ustalić, czy są one odstępstwem od normy i jak można mu pomóc.

Rozwój ruchowy

  • urodziło się przedwcześnie, z niską wagą, po nieprawidłowo przebiegającej ciąży lub porodzie
  • z opóźnieniem rozwijało się w 1. roku życia (siadanie, raczkowanie, chodzenie)
  • jest niezdarne ruchowo, nie nadąża za rówieśnikami w zabawach ruchowych
  • unika wspinania się na drabinki, zjeżdżalnie, huśtania się, karuzeli
  • ma trudności w koordynacji ruchowej (rzucanie i łapanie piłki, jazda na rowerze, wiązanie sznurowadeł, wycinanie nożyczkami)
  • myli strony (prawa-lewa), odwrotnie wkłada buty, rajstopy, bluzy
  • prezentuje dyskomfort przy myciu twarzy, włosów, obcinaniu paznokci
  • z trudnością utrzymuje równowagę na 1 nodze
  • nie mieści się w liniaturze lub konturach kolorowanki, a jego prace plastyczne odbiegają od poziomu rówieśników
  • nieprawidłowo trzyma ołówek, podpiera głowę przy stoliku,
  • nie znosi brudzenia rąk plasteliną, farbą, gliną, piaskiem, nie akceptuje metek w ubraniach
  • jest nadmiernie ruchliwe

 

Rozwój percepcji wzrokowej:

  • -szura obuwiem podczas chodzenia ( nie odrywa nóg od podłoża)
  • -przechyla głowę w bok lub nienaturalnie układa ciało podczas oglądania telewizji lub książek, zbliża się do ekranu telewizora, przybliża książkę do twarzy
  • – mruży oczy, marszczy twarz gdy obserwuje obiekty z dalszej odległości
  • – nie nazywa kolorów ( w wieku 4 lat),
  • – ma kłopot z dostrzeganiem szczegółów na obrazkach
  • – unika zabaw plastycznych, ćwiczeń opartych o obrazki np.; wyszukiwanie różnic na obrazkach
  • nieprawidłowo (niepłynnie) wodzi wzrokiem
  • szybko męczy się po okresach koncentracji wzrokowej
  • – skarży się na bóle głowy, pieczenie, swędzenie oczu
  • – zgłasza zamazywanie i rozmazywanie obrazu lub podwójne widzenie

 

Rozwój mowy:

  • ma opóźniony rozwój mowy lub mowa jest nieprawidłowa, np. malec wsuwa język między zęby, sepleni, mówi „przez nos” choć nie jest przeziębiony,
  • nie unosi języka za górne zęby lub sprawia mu to duży kłopot,
  • ma problemy z połykaniem, gryzieniem, żuciem,
  • nawykowo oddycha przez usta,
  • nadmiernie się ślini lub nawykowo ssie kciuk,
  • nagle zaczyna mówić niepłynnie
  • już mówiło i bez widocznej przyczyny mówi wyraźnie mniej

 

Rozwój emocjonalno – społeczny:

  • nie dąży do kontaktu z najbliższymi, nie nawiązuje kontaktu wzrokowego

  • bawi się samo i schematycznie, zachowuje się tak jakby nie słyszało i nie reagowało na swoje imię
  • moczy się w nocy

  • jest bardzo nieśmiałe

  • miewa napady złości

  • jest zalęknione w nowych sytuacjach, ma trudności z rozstaniem się z opiekunem

  • jąka się

  • ma trudności z koncentracją

  • cierpi z powodu dolegliwości somatycznych, mimo że wykluczono przyczyny natury medycznej

  • ma złe relacje z rówieśnikami, nie ma przyjaciela
  • bywa agresywne
  • ma trudności z opanowaniem treści programowych przewidzianych dla 6 – latków