Dział młodszego dziecka
W skład zespołu wchodzi:
- Ewa Kuśka – logopeda, neurologopeda, provider JIAS, provider Neuroflow
- Agnieszka Skórzańska- Kieloch- pedagog
- Kamila Wanot – psycholog, terapeuta SI, terapeuta INPP
- Joanna Kruczek – psycholog
- Aneta Lisiecka- psycholog
- Magdalena Paluszewska – pedagog, psycholog
Pomoc psychologa, pedagoga, logopedy
-
w wykrywaniu nieprawidłowości w rozwoju ruchowym, intelektualnym, emocjonalno – społecznym i mowy dzieci do 7. roku życia
-
w planowaniu form pomocy i ich realizacji
-
w rozwiązywaniu problemów wychowawczych
Rodzicu!
Oto lista objawów niepokojących w funkcjonowaniu dziecka do 7. roku życia. Jeśli Twoje dziecko przejawia takie zachowania, warto ustalić, czy są one odstępstwem od normy i jak można mu pomóc.
Rozwój ruchowy
- urodziło się przedwcześnie, z niską wagą, po nieprawidłowo przebiegającej ciąży lub porodzie
- z opóźnieniem rozwijało się w 1. roku życia (siadanie, raczkowanie, chodzenie)
- jest niezdarne ruchowo, nie nadąża za rówieśnikami w zabawach ruchowych
- unika wspinania się na drabinki, zjeżdżalnie, huśtania się, karuzeli
- ma trudności w koordynacji ruchowej (rzucanie i łapanie piłki, jazda na rowerze, wiązanie sznurowadeł, wycinanie nożyczkami)
- myli strony (prawa-lewa), odwrotnie wkłada buty, rajstopy, bluzy
- prezentuje dyskomfort przy myciu twarzy, włosów, obcinaniu paznokci
- z trudnością utrzymuje równowagę na 1 nodze
- nie mieści się w liniaturze lub konturach kolorowanki, a jego prace plastyczne odbiegają od poziomu rówieśników
- nieprawidłowo trzyma ołówek, podpiera głowę przy stoliku,
- nie znosi brudzenia rąk plasteliną, farbą, gliną, piaskiem, nie akceptuje metek w ubraniach
- jest nadmiernie ruchliwe
Rozwój percepcji wzrokowej:
- -szura obuwiem podczas chodzenia ( nie odrywa nóg od podłoża)
- -przechyla głowę w bok lub nienaturalnie układa ciało podczas oglądania telewizji lub książek, zbliża się do ekranu telewizora, przybliża książkę do twarzy
- – mruży oczy, marszczy twarz gdy obserwuje obiekty z dalszej odległości
- – nie nazywa kolorów ( w wieku 4 lat),
- – ma kłopot z dostrzeganiem szczegółów na obrazkach
- – unika zabaw plastycznych, ćwiczeń opartych o obrazki np.; wyszukiwanie różnic na obrazkach
- nieprawidłowo (niepłynnie) wodzi wzrokiem
- szybko męczy się po okresach koncentracji wzrokowej
- – skarży się na bóle głowy, pieczenie, swędzenie oczu
- – zgłasza zamazywanie i rozmazywanie obrazu lub podwójne widzenie
Rozwój mowy:
- ma opóźniony rozwój mowy lub mowa jest nieprawidłowa, np. malec wsuwa język między zęby, sepleni, mówi „przez nos” choć nie jest przeziębiony,
- nie unosi języka za górne zęby lub sprawia mu to duży kłopot,
- ma problemy z połykaniem, gryzieniem, żuciem,
- nawykowo oddycha przez usta,
- nadmiernie się ślini lub nawykowo ssie kciuk,
- nagle zaczyna mówić niepłynnie
- już mówiło i bez widocznej przyczyny mówi wyraźnie mniej
Rozwój emocjonalno – społeczny:
-
nie dąży do kontaktu z najbliższymi, nie nawiązuje kontaktu wzrokowego
- bawi się samo i schematycznie, zachowuje się tak jakby nie słyszało i nie reagowało na swoje imię
-
moczy się w nocy
-
jest bardzo nieśmiałe
-
miewa napady złości
-
jest zalęknione w nowych sytuacjach, ma trudności z rozstaniem się z opiekunem
-
jąka się
-
ma trudności z koncentracją
-
cierpi z powodu dolegliwości somatycznych, mimo że wykluczono przyczyny natury medycznej
- ma złe relacje z rówieśnikami, nie ma przyjaciela
- bywa agresywne
-
ma trudności z opanowaniem treści programowych przewidzianych dla 6 – latków