Doradztwo zawodowe on-line cz. 15 STUDIA

Dzisiejszą inspirację dedykuję osobom, które są już po pierwszym wyborze szkoły ponadpodstawowej i zastanawiają się co dalej.

Wyborze trafnym?

Coś byś zmienił? Co byś zmienił?

Niezależnie od odpowiedzi nadal masz wiele możliwości.

Nawet jeśli teraz uważasz, że idziesz błędną drogą, zawsze możesz z niej zawrócić, zmienić, zacząć od początku lub się przekwalifikować.

Masz możliwość podjęcia pracy bezpośrednio po szkole, w zależności od ukończenia szkoły pierwszego typu możesz pójść do szkoły policealnej, podjąć szkołę branżową II stopnia, zdobyć dodatkowe kwalifikacje na kursach i szkoleniach lub pójść na studia – i o ich wyborze słów kilka.

Oferta studiów jest bogata. Młodzież często szuka kierunku przyszłościowego, w którym będą mogli odnaleźć siebie.

Mam nadzieję, że po lekturze i uczestnictwie w poprzednich zajęciach, wiesz już, że aby podjąć właściwą decyzję odnośnie studiów najważniejsze jest by znać siebie, swoje zasoby i ograniczenia.

Oprócz tego, powinieneś już dużo wcześniej świadomie wybierać przedmioty, które chcesz zdawać na maturze. Warto dokładnie sprawdzić przedmioty, jakie brane są pod uwagę podczas rekrutacji. Jeśli są egzaminy wstępne np. na architekturze, warto w swoim grafiku znaleźć czas na dodatkowe zajęcia, np. z rysunku. Wiele kierunków można studiować na różnych uczelniach. Sprawdź, który kierunek jest Ci bliższy pod względem predyspozycji i aspiracji, jakie uczelnia oferuje np. wymiany, staże, praktyki, które dobrze przez Ciebie wykorzystane mogą zaowocować w przyszłości. Skorzystaj z informatorów, rankingów, internetu, dni otwartych na uczelniach, webinariach, na których studenci lub absolwenci w sposób praktyczny mówią o kierunku i uczelni. Warto zajrzeć na oficjalną stronę Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, gdzie znajdziesz szczegółowe raporty dotyczące wiarygodności danej uczelni.

A teraz refleksja dla Ciebie:

Chciałabym zaprosić Cię w podróż, gdzie będziesz mógł/mogła spojrzeć na swój wybór z trzech różnych perspektyw zgodnie z teorią Walta Disneya.

Zadanie nie jest łatwe. Myślę jednak, że warto spróbować.

Krótki wstęp:

Walt Disney w ciągu 40 lat stworzył największe królestwo bajkowe na świecie.  

W 1931 r. otrzymał Oskara za produkcję o rozpoznawalnej wszędzie myszce. Ogólnie otrzymał 46 nominacji i 26 nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej.

Sukces Disney odniósł w dużej mierze dzięki umiejętności zamieniania marzeń w konkretne plany. Gdy w jego firmie pracował ze współpracownikami nad nowymi realizacjami, zwoływał swoich współpracowników do wspólnej kreatywnej zabawy, która polegała na tym, że każdy pomysł, nowy cel, poddawano rozmyślaniom z trzech różnych perspektyw: Marzyciela, Realisty, Krytyka. Na każdą perspektywę poświęcano czas i osobne miejsce w biznesie. Pierwsze pomieszczenie był to pokój Marzyciela. Przebywając w tym pomieszczeniu można było oddać się marzeniom, pomedytować, pofantazjować. Kiedy osoba, gdy pobujała już w obłokach, przechodziła do pokoju Realisty, w którym analizowała, czy to, co wcześniej sobie wymarzyła jest realne do spełnienia. Po dokonaniu analizy przechodziła do pomieszczenia Krytyka. Tam głowiła się nad możliwymi i prawdopodobnymi utrudnieniami i słabymi stronami konceptu. Po tym etapie pracownik wracał z powrotem do pokoju Marzyciela, w którym prześwietlał rozwiązania, które poddał w wątpliwość Krytyk. Ten proces był powtarzany do momentu, kiedy Krytyk nie potrafił już skrytykować marzeń Marzyciela. W efekcie z początkowego marzenia uzyskano pewną konkretną koncepcję i można było przejść do jej realizacji.

Obecnie teoria Walta Disneya jest to jedna ze strategii pomocna w realizacji celów.

Teraz zadanie dla Ciebie:

Dokonaj analizy celu związanego z dokonywanym przez Ciebie wyborem studiów, kierunku na danej uczelni.

Skorzystaj z załącznika pozyskanego dzięki: www.uniwersytetdzieci.pl

Załącznik nr 1 

Zamiast wybrania i zapisania własnego, dowolnego celu zapisz konkretny cel związany z kierunkiem studiów – np. konkretny kierunek, nazwa uczelni.

Wejdź w rolę!

Pamiętaj, że również Twoje ciało wpływa na myślenie.

W roli Marzyciela przyjmij postawę otwartą, wyprostowaną.

Jako Realista twardo stąpaj na ziemi, patrz przed siebie.

Jako Krytyk możesz zgarbić plecy, opuścić głowę i zastanawiać się…

Pamiętaj, by nie mieszać ról.

Marzyciel powinien puścić wodze fantazji, bujać w obłokach - nie może zaczynać planowania działań.

Realista powinien myśleć trzeźwo, racjonalnie - nie może myśleć zbyt optymistycznie, ale też nie może przyjmować postawy nadmiernie krytycznej.

Krytyk powinien polemizować, poddawać w wątpliwość, wytykać błędy – nie obsypywać pochwałami danego pomysłu.

 

Wszystko musi być wyważone.

Czy to ćwiczenie było dla Ciebie trudne?

Co Cię zaskoczyło? 

Potrafisz marzyć?

Potrafisz zaplanować swoje działania?

Potrafisz zdefiniować zagrożenia?

Czy to ćwiczenie pomogło Ci w podjęciu decyzji?

 

Pozdrawiamy,

Zespół ds. doradztwa zawodowego,

PPP Pszczyna

K.Wolnarek


« Powrót
Copyright 2013 by PPED w Pszczynie