Dział przedszkolny

Dział młodszego dziecka

W skład zespołu wchodzi:

  • Ewa Kuśka - logopeda, neurologopeda, provider JIAS
  • Róża Polak - pedagog, tyflopedagog
  • Jolanta Wanot - psycholog, terapeuta SI
  • Joanna Kruczek - psycholog

Pomoc psychologa, pedagoga, logopedy

  • w wykrywaniu nieprawidłowości w rozwoju ruchowym, intelektualnym, emocjonalno – społecznym i mowy dzieci do 7. roku życia

  • w planowaniu form pomocy i ich realizacji

  • w rozwiązywaniu problemów wychowawczych


Rodzicu!

Oto lista objawów niepokojących w funkcjonowaniu dziecka do 7. roku życia. Jeśli Twoje dziecko przejawia takie zachowania, warto ustalić, czy są one odstępstwem od normy i jak można mu pomóc.

Rozwój ruchowy

  • urodziło się przedwcześnie, z niską wagą, po nieprawidłowo przebiegającej ciąży lub porodzie

  • z opóźnieniem rozwijało się w 1. roku życia (siadanie, raczkowanie, chodzenie)

  • jest niezdarne ruchowo, nie nadąża za rówieśnikami w zabawach ruchowych

  • unika wspinania się na drabinki, zjeżdżalnie, huśtania się, karuzeli

  • ma trudności w koordynacji ruchowej (rzucanie i łapanie piłki, jazda na rowerze, wiązanie sznurowadeł, wycinanie nożyczkami)

  • myli strony (prawa-lewa), odwrotnie wkłada buty, rajstopy, bluzy

  • prezentuje dyskomfort przy myciu twarzy, włosów, obcinaniu paznokci

  • z trudnością utrzymuje równowagę na 1 nodze

  • nie mieści się w liniaturze lub konturach kolorowanki, a jego prace plastyczne odbiegają od poziomu rówieśników

  • nieprawidłowo trzyma ołówek, podpiera głowę przy stoliku,

  • nie znosi brudzenia rąk plasteliną, farbą, gliną, piaskiem, nie akceptuje metek w ubraniach

  • jest nadmiernie ruchliwe

Rozwój percepcji wzrokowej:

  • -szura obuwiem podczas chodzenia ( nie odrywa nóg od podłoża)

  • -przechyla głowę w bok lub nienaturalnie układa ciało podczas oglądania telewizji lub książek, zbliża się do ekranu telewizora, przybliża książkę do twarzy

  • - mruży oczy, marszczy twarz gdy obserwuje obiekty z dalszej odległości

  • - nie nazywa kolorów ( w wieku 4 lat),

  • - ma kłopot z dostrzeganiem szczegółów na obrazkach

  • - unika zabaw plastycznych, ćwiczeń opartych o obrazki np.; wyszukiwanie różnic na obrazkach

  • nieprawidłowo (niepłynnie) wodzi wzrokiem

  • szybko męczy się po okresach koncentracji wzrokowej

  • - skarży się na bóle głowy, pieczenie, swędzenie oczu

  • - zgłasza zamazywanie i rozmazywanie obrazu lub podwójne widzenie



Rozwój mowy:

  • ma opóźniony rozwój mowy lub mowa jest nieprawidłowa, np. malec wsuwa język między zęby, sepleni, mówi „przez nos” choć nie jest przeziębiony,

  • nie unosi języka za górne zęby lub sprawia mu to duży kłopot,

  • ma problemy z połykaniem, gryzieniem, żuciem,

  • nawykowo oddycha przez usta,

  • nadmiernie się ślini lub nawykowo ssie kciuk,

  • nagle zaczyna mówić niepłynnie

  • już mówiło i bez widocznej przyczyny mówi wyraźnie mniej

Rozwój emocjonalno – społeczny:

  • nie dąży do kontaktu z najbliższymi, nie nawiązuje kontaktu wzrokowego

  • bawi się samo i schematycznie, zachowuje się tak jakby nie słyszało i nie reagowało na swoje imię

  • moczy się w nocy

  • jest bardzo nieśmiałe

  • miewa napady złości

  • jest zalęknione w nowych sytuacjach, ma trudności z rozstaniem się z opiekunem

  • jąka się

  • ma trudności z koncentracją

  • cierpi z powodu dolegliwości somatycznych, mimo że wykluczono przyczyny natury medycznej

  • ma złe relacje z rówieśnikami, nie ma przyjaciela

  • bywa agresywne

  • ma trudności z opanowaniem treści programowych przewidzianych dla 6 – latków


« Powrót
Copyright 2013 by PPED w Pszczynie