„Szacuje się, że u co czwartego dziecka w wieku wczesnoszkolnym zaburzenia słuchu zlokalizowane w mózgu są przyczyną trudności w nauce pisania i czytania”[1].
Wychodząc naprzeciw rosnącym zapotrzebowaniom naszego społeczeństwa na rozwiązywanie problemów związanych ze słuchaniem poradnia umożliwia swoim klientom skorzystanie z terapii metodą Indywidualnej Stymulacji Słuchu dr K. Johansena IAS. Dzięki tej metodzie możemy, specjalnie przygotowaną muzyką instrumentalną, pobudzać ośrodki w mózgu odpowiedzialne za przetwarzanie słuchowe.
Dla dzieci, młodzieży, a także dorosłych z trudnościami w słuchaniu, mówieniu i pisaniu… szczególnie polecana:
- małym dzieciom (od 3 r. ż),
- z opóźnionym rozwojem mowy,
- z dysleksją,
- z ADHD,
- z zaburzeniami koncentracji,
- z zaburzeniami uwagi słuchowej,
- z zaburzeniami percepcji słuchowej,
- z trudnościami w zrozumieniu i zapamiętaniu instrukcji, poleceń,
- z porażeniem mózgowym,
- z nadwrażliwością na dźwięki,
- z autyzmem.
Johansen IAS jest jedynym domowym programem treningu słuchu, który stosuje indywidualne metody terapii.
Jest to metoda wspomagająca, rekomendowana przez Instytut Neurofizjologii i Psychologii INPP w Chester – twórców metody Integracji Odruchów INPP-r.
Zalety metody Indywidualnej Stymulacji Słuchu dr K. Johansena:
- indywidualny, dostosowany do potrzeb dziecka program stymulacji słuchowej,
- dostępna dla osób mieszkających daleko od ośrodków terapeutycznych, gdyż terapia odbywa się u dziecka w domu,
- terapia odbywa się pod opieką rodzica i wsparciem terapeuty – w bezpiecznym, domowym środowisku, gdzie rodzic ma wpływ na czas, porę dnia i moment przerwy w słuchaniu, co jest szczególnie istotne dla dzieci z całościowymi zaburzeniami, np. autyzmem,
- trening słuchowy tą metodą jest stopniowy, poprzez łagodną stymulację rozłożoną w czasie – od 12 do 18 miesięcy; 6 dni słuchania po 10 -15 minut dziennie / 1 dzień przerwy,
- znacznie niższy koszt terapii w porównaniu do innych terapii odbywających się w gabinetach,
- w trakcie stymulacji Johansena IAS nie ma konieczności rezygnowania z innych form terapii, jakimi objęte jest dziecko w tym samym czasie.
Terapia słuchowa (Indywidualna Stymulacja Słuchu) wspomaga m.in.:
- rozwój i naukę,
- przetwarzanie słuchowe,
- uwagę słuchową,
- poprawną wymowę,
- rozumienie mowy,
- komunikację z otoczeniem,
- czytanie,
- zdolność utrzymywania uwagi i koncentracji na wypowiedziach ustnych,
- napięcie mięśniowe, koordynację ruchów, równowagę,
- samoocenę.
Indywidualna Stymulacja Słuchu stworzona została przez duńskiego nauczyciela i psychologa, dyrektora Bałtyckiego Laboratorium Badań nad Dysleksją dr Kjeld Johansena. Jest programem opierającym się na szczegółowej, wykonywanej na audiometrze, diagnozie.
Informacje z obserwacji, wywiadu z rodzicem lub opiekunem prawnym, analizy wcześniejszych diagnoz innych specjalistów, a przede wszystkim badania audiometrii tonalnej i testu mowy utrudnionej w teście dychotycznym pozwalają na przygotowanie precyzyjnego, indywidualnego programu stymulacji słuchowej w formie specjalnie nagranych na syntezatorze utworów muzycznych (płyt CD).
Badania wskazują, że muzyka, spośród wszystkich metod stymulacji, wpływa w największy sposób na zmiany w mózgu.
Muzyka Johansena (IAS) jest tak skomponowana, by obejmować swoim zakresem różne częstotliwości potrzebne do stymulacji słuchowej, dzięki czemu człowiek może nauczyć się słyszeć dźwięki o tej częstotliwości, które wcześniej uchodziły jego uwadze.
Trening Johansena polega na słuchaniu specjalnej muzyki w domu, przez słuchawki, przez 10-15 minut dziennie.
Postępy w terapii kontrolowane są w poradni co 4-8 tygodni (zależnie od wieku).
Za każdym razem, po ponownej diagnozie, dziecko otrzymuje nową, specjalnie dla niego, przygotowaną płytę CD z programem terapeutycznym. Cały program trwa od 6 do 18 miesięcy. Ważne jest łagodne wyjście z programu – niekorzystne dla organizmu jest nagłe przerwanie terapii.
W zakres oferowanej przez Poradnię terapii wchodzą:
- Pełna, indywidualna diagnoza słyszenia i uwagi słuchowej:
- wywiad dotyczący słuchowego i pozasłuchowego funkcjonowania – szczegółowy wywiad w oparciu o wypełniony przez rodzica / opiekuna prawnego w domu kwestionariusz wywiadu,
- kontrola poziomu słyszenia każdego ucha oddzielnie na wszystkich zakresach częstotliwości,
- kontrola preferencji ucha na wszystkich zakresach częstotliwości,
- kontrola dominacji ucha przy odbiorze mowy (Test Dychotyczny),
- badanie lateralizacji: dominacji ręki, oka, nogi i półkuli mózgowej.
- Omówienie wyników przeprowadzonych badań z rodzicem/ opiekunem prawnym.
- Zamówienie indywidualnego programu w Instytucie Johansena.
- Diagnoza międzyetapowa powtarzana co 4-8 tygodni.
- Kolejne etapy terapii.
Warunkiem przystąpienia do treningu metodą Johansena (IAS) w poradni jest:
- fakt, iż dziecko uczęszcza do przedszkola lub szkoły na terenie pozostającym pod opieką Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Pszczynie,
- wypełnienie przez rodzica kwestionariusza wywiadu,
- podpisanie oświadczenia o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej z udostępnieniem, do przetwarzania danych osobowych zawartych w Raportach JIAS, Superwizorowi Renacie Borowieckiej National Co-Director For Poland w celu nagrywania kolejnych płyt JIAS,
- każdorazowe opłacenie kosztów płyt z programem Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena – ceny ustalane są przez Instytut IAS (http://www.johansen-ias.pl/) – aktualnie: cena płyty standardowej: 200 zł; cena płyty indywidualizowanej: 250 zł.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Pszczynie samodzielnie nie pobiera żadnych opłat w związku z prowadzoną terapią słuchu metodą K. Johansena.
O zakwalifikowaniu do terapii metodą Johansena IAS decydują terapeuci.
Indywidualną Stymulację Słuchu metodą dr K. Johansena w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Pszczynie prowadzą:
- Ewa Kuśka, certyfikowany provider JIAS
- Katarzyna Matusiak, certyfikowany provider JIAS
- Katarzyna Muszik, certyfikowany provider JIAS
Opracowała: Katarzyna Matusiak, pedagog Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Pszczynie